Functie: Accountmanager – Branche: Afdrukapparatuur
Daar zat ik dan, in mijn (nette) spijkerbroek tussen de 50-jarige mannen in driedelig pak. Ik wilde heel graag voor deze multinational aan de slag, maar had ik hen met mijn toen 19 jaar wel genoeg te bieden? Gelukkig begonnen ze niet met vragen over mijn opleiding en ervaring, maar met vragen over mij als persoon in relatie tot hun organisatie. Waarom wilde ik kopieermachines verkopen? Wat voor gevoel kreeg ik bij de organisatie? Ze wilden mij leren kennen als persoon én professional. De vraag die ik nooit meer ga vergeten was: “Wat ga je over dit gesprek vertellen aan je ouders of je vriend?” Oftewel: Wat voor gevoel heb je over dit gesprek? Ik achtte mijn kansen nog steeds niet heel erg groot, omdat mijn CV niet de gevraagde
hard skills vermeldde. Maar ze hebben mijn ambitie en enthousiasme ook laten meewegen, en ik heb 1,5 jaar met veel plezier mogen werken bij een dealer van deze multinational.
Don’t: Staar je niet blind op hard skills, opleiding en ervaring. We het niet voor niets Young Professionals! We zijn nog jong en zullen daarom zelden aan alle functie-eisen voldoen. Maar
soft skills als flexibiliteit, leergierigheid, ambitie, zelfsturend vermogen en motivatie compenseren een hoop. Probeer ons te zien als een ruwe diamant: met een beetje slijpen, heb je iets kostbaars in handen!
Do: Stel persoonlijke vragen. Laat ons vooral nadenken over waarom wij tegenover je zitten. Worden we er blij van dit werk te doen of voor jouw organisatie/missie te werken? Welke persoonlijke kenmerken zie jij in de functie, en komen wij daarbij in de buurt?