Hoe zit dat?
Emotionele Intelligentie?
In ons leven hebben we niet alleen te maken met onze eigen emoties, maar ook met die van anderen. Als we goed met onze emoties kunnen omgaan, als we onze emoties goed kunnen reguleren, noemen we dat emotionele intelligentie (EQ). En als we er niet zo goed in zijn onze emoties te reguleren, kunnen we het leren. M.a.w. we kunnen emotioneel intelligenter worden, door ons meer bewust te worden van onze emoties en wat het met ons doet.
Hoe hoger je EQ, hoe beter je met je eigen emoties en die van anderen om kunt gaan. Een aantal vaardigheden die je hiervoor kunt leren, is:
- Het goed kunnen lezen van emoties op het gezicht en herkennen van lichaamstaal van anderen.
- Het kunnen begrijpen van eigen emoties en die van anderen, weten waar ze vandaan komen en wat ze betekenen.
- Het kunnen omgaan met je eigen emoties en met die van anderen door ze te controleren/reguleren; empathie, verantwoordelijkheid en motivatie te tonen om doelen te bereiken.
Om je emoties te begrijpen, ga je je steeds afvragen wat je voelt bij een confrontatie en nagaan wat je gedachten zijn. Herken je deze emotie en hoe vaak is deze eerder voorgekomen? In welke situaties is deze voorgekomen? Wat zijn jouw gedachten geweest die hieraan vooraf gingen? Zie je hier een patroon in? Zijn dit jouw conditioneringen of die van de ander? We noemen dit Registratie in cognitieve gedragstherapie.
Voor een snellere manier kun je bij TTI Success Insights Benelux een vragenlijst invullen om je eigen Emotionele Quotient score in kaart te brengen, onderverdeeld in 5 domeinen. Hoge EQ scores leveren functioneel gedrag op. Lage EQ scores vaak disfunctioneel gedrag.
Wat kun je doen als gedrag disfunctioneel wordt door emoties?
Het kan zijn dat je zelf regelmatig tegen beperkingen aanloopt in je functioneren, op werk en/of privé. En je kunt maar niet achterhalen waar dit vandaan komt. Je herkent er inmiddels wel al een patroon in, maar hoe kom je er van af!
Er zijn uiteraard verschillende manieren om je bewust te worden van je gedrags-, je emotie- en je gedachtenpatronen, het disfunctionele gedrag te benoemen en hoe je dit gedrag kunt aanpassen.
Expressie in schrift, drama, beeldend…
Om alvast mee te beginnen:
- Ga gevoelens niet uit de weg: Sta als eerste stil bij wat je voelt (op emotioneel en fysiek gebied) en onderzoek wat je hierin fysiek tegenkomt, bijvoorbeeld spanning in je schouders of borst, hoofdpijn, onderbuikgevoel. Ga na hoe ze tot stand zijn gekomen en voorkom dat alarmbellen afgaan, dit veroorzaakt stress. Zorg dat je voldoende ontspanning hebt.
- Oordeel niet te snel over je gevoelens: Je bent gauw geneigd om je gevoelens te veroordelen. Je kent de uitdrukkingen vast wel: “Niet lullen, maar poetsen!” of “Je klaagt steen en been!” of “Als je alles van te voren weet, ga je liggen voor je valt!“ Deze houding zorgt er voor dat gevoelens er niet mogen zijn. Door zonder oordeel stil te staan bij wat je voelt, ze juist te accepteren, kun je beter leren omgaan met emoties.
- Kijk of je connecties kunt vinden tussen je gevoel en je gedachten: Jouw overtuigingen/conditioneringen die in het verleden voor jou functioneel waren, kunnen automatisch nog een uitgangspunt zijn voor het heden of de toekomst, die waarschijnlijk geen nut meer hebben maar wel gaan tegenwerken. Vraag je zelf dus af wat het nut van deze emoties nu zou kunnen zijn voor jou? Zoals: “Waarom ben ik hier nu zo bang voor?” of “Wat maakt me nu precies zo angstig in deze situatie?”.
